Skip to main content
KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM PENGURUSAN ORGANISASI MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Zulkifli Ariffin
No. 26 Jalan AU 1C/2A, Taman Keramat Permai
Kuala Lumpur, Malaysia

Sharifah Hayati Syed Ismail
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malays, Malaysia

ABSTRAK
Kajian literatur terdahulu mendapati bahawa perbincangan tentang komunikasi interpersonal menurut perspektif Islam sangat luas dan tidak dinafikan bahawa teori-teori Barat banyak mendasari teori komunikasi Islam akan tetapi ilmu komunikasi Islam memberi penekanan dan amat menitikberatkan matlamat komunikasi interpersonal sebagai penyebaran maklumat dan ilmu bertujuan untuk membimbing umat manusia menuju ke tahap yang lebih baik berdasarkan kebenaran. 

Kata kunci: uslub, qaula, komunikasi Ilahi, komunikasi Qurani, mau’izah, waqi’iyyah, murunah, syumuliah

PENGENALAN
Kebanyakan teori-teori komunikasi yang dikemukakan oleh sarjana Islam melibatkan hubungannya dengan Allah. Iaitu komunikasi interpersonal sesama makhluk bersandar kepada hubungannya dengan Penciptanya.  Komunikasi interpersonal merangkumi gerak aktiviti yang luas dalam interaksi mereka yang menjadi sebagai suatu ibadat apabila memenuhi matlamat dan kaedah komunikasi yang betul.  Kerangka utama komunikasi interpersonal menurut perspektif Islam turut meliputi semua urusan kehidupan seperti dalam bidang sosial, ekonomi, politik, kekeluargaan, pendidikan, pengurusan, perniagaan, pembangunan dan sebagainya.

SOROTAN KAJIAN
Di antara sarjana Islam yang membuat kajian tentang komunikasi Islam ialah Mohd Yusof Hussain (2012), menekankan bahawa intelek Muslim perlu menguasai teori komunikasi Barat supaya dapat diubahsuai mengikut perspektif Islam.  Ini merupakan hasil daripada kajian lapangan beliau sebagai pencetus untuk melahirkan lebih banyak pemikir-pemikir Islam untuk mengkaji komunikasi interpersonal mengikut perspektif Islam. Kajian beliau juga mencetuskan evolusi untuk lebih cemerlang dalam komunikasi pengurusan organisasi menurut perspektif Islam.  Justeru, pengucap dalam komunikasi Islam perlu mengucapkan perkataan yang benar dan ikhlas.

Kajian lapangan oleh Nik Mutasim Nik Ab. Rahman; Nur Atiqah Abdullah; Khairul Akmaliah Adham; Norazila Mat, (2014) mengatakan komunikasi dalam Islam adalah untuk berkongsi pemahaman tentang konsep kompetensi pengurusan atau eksekutif daripada perspektif Islam. Model kompetensi pengurusan yang dibangunkan oleh penulis Barat dikemukakan. Model-model ini dibandingkan dengan model-model Islam. Perbezaan ketara antara kedua-dua model terletak pada aspek falsafah dan pegangan masing-masing.

Model Islam berpaut kuat kepada prinsip ketuhanan bersumberkan Quran dan Hadis yang meletakkan prinsip ini sebagai dasar dalam mencapai matlamat keduniaan tanpa memisahkan kehidupan di dunia ini dengan kehidupan di akhirat. Sebaliknya model konvensional dibentuk berasaskan nilai pemikiran dan juga budaya. (Nik Mutasim Nik Ab. Rahman; Nur Atiqah Abdullah; Khairul Akmaliah Adham; Norazila Mat, 2014).

Pencipta makhluk melarang hambanya dari bermain-main dengan perkataan, menggunakan perkataan yang boleh membawa kepada salah faham walaupun niat asalnya adalah untuk kebaikan. Pencipta makhluk mengingatkan bahawa orang beriman sepatutnya meninggalkan terus penggunaan perkataan seumpamanya dan pilihlah perkataan yang baik apabila berbicara. Ini amat jelas bahawa setiap yang keluar dari mulut pengucap menggambarkan apa yang ada dalam hati pengucap, baik atau buruk, bersih atau kotor, iman atau kufur, sesungguhnya akhlak merupakan buah kepada iman (Muhammad Djarot Sensa (2005).

Menurut Sharifah Hayaati (2010), pengurusan dalam Islam membawa maksud sama dengan pengurusan dalam konteks semasa iaitu mengurus sesuatu yang meliputi beberapa bentuk tindakan utama termasuk merancang, mengarah, mengatur atau mengkoordinasi dan seterusnya membuat keputusan.  Justeru, kesemua proses pengurusan tersebut memerlukan kepada komunikasi interpersonal.

Islam amat menggalakkan komunikasi yang baik lagi berkesan. Gambaran yang jelas boleh ditinjau melalui uslub atau gaya bahasa Al-Quran. Ia merupakan hujah bagi komunikasi interpersonal yang baik dan tidak boleh disangkal.  Hakikatnya Al-Quran terdiri dari sekumpulan kata yang di rangkai menjadi sejumlah Kalimah dan Ayat.  Salah satu keunikan uslub Al-Quran ialah satu perkataan dapat memiliki sejumlah makna dan sejumlah perkataan hanya satu makna.  Sebagai contoh, penggunaan perkataan qaula dan qaulan jika diterjemahkan membawa maksud yang sama iaitu perkataan.  Qaula, dituliskan di dalam Al-Qur’an dengan kata-kata qauli, sebagai contoh jahro minal qauli atau perkataan yang jelas (Muhammad Djarot Sensa, 2005).  Firman Allah,
إِنَّهُۥ يَعۡلَمُ ٱلۡجَهۡرَ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ وَيَعۡلَمُ مَا تَكۡتُمُونَ ١١٠

‘Sesungguhnya Allah mengetahui akan perkataan yang kamu sebutkan dengan terus terang, dan juga ia mengetahui apa yang kamu sembunyikan (di dalam hati).’                                                                                                                                                                                                               Al-Anbia’: 110

Perkataan yang jelas baik, menjadikan seseorang itu kasih mengasihi, hormat menghormati antara satu sama lain dan sekali gus perhubungan persahabatan dirasakan seperti perhubungan dengan saudara sendiri.  Asas persaudaraan ini membentuk komunikasi interpersonal yang berkesan dan unik dalam Islam. 


KOMUNIKASI ILAHI
Teori komunikasi menurut perspektif Islam memperlihatkan wujudnya asas kepada komunikasi interpersonal yang kukuh. Iaitu bermulanya apabila seorang hamba berkomunikasi dengan Allah SWT melalui solatnya dan segala amalan kebaikan yang diniatkan kerana Allah SWT. Komunikasi Ilahi ini sekali gus menjadi piawaian kepada sesuatu ibadat. 

Firman Allah SWT yang bermaksud;

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱعۡبُدُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِي خَلَقَكُمۡ وَٱلَّذِينَ مِن
قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ ٢١

“Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang Yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertakwa”.  
Al-Baqarah: 21

Menurut Ahmad Sonhadji Mohamad, dalam tafsirnya, perkataan “beribadatlah” kamu kepada Tuhan kamu bermaksud menunaikan solat. Manakala menurut tafsir Fi Zilalil Quran, beribadatlah kamu membawa maksud Allah SWT menyeru dan memerintah seluruh manusia supaya memilih contoh golongan yang mulia dan lurus, golongan yang bersih dan ikhlas, golongan yang beramal dan berguna, golongan yang mendapat hidayah dan keberuntungan iaitu golongan orang-orang yang bertakwa.[i]

Firman Allah SWT yang bermaksud;

رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةًۚ
إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ ٨


 “(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberiannya”.       
Ali-Imran: 8

Ayat di atas menunjukkan keadaan dan sikap orang-orang yang mempunyai ilmu yang kukuh dan mendalam terhadap Allah SWT. Mereka sentiasa memohon kepada Allah SWT dan itulah keadaan dan sikap yang sesuai dengan keimanan yang tercetus daripada keyakinan kepada firman Allah dan janji-janji Allah kepada kalimah Allah dan kepada perjanjiannya, juga keimanan yang tercetus daripada ma’rifat terhadap rahmat dan limpah kurnia Allah SWT.

KOMUNIKASI QURANI
Iaitu suatu bentuk komunikasi yang memiliki keindahan balaghah dan uslub sebagaimana petikan daripada ayat-ayat Al-Quran. Ia boleh dinilai di antaranya seperti berikut; Al-Quran dimudahkan.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
 وَلَقَدۡ يَسَّرۡنَا ٱلۡقُرۡءَانَ لِلذِّكۡرِ فَهَلۡ مِن مُّدَّكِرٖ ١٧
“dan Demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?”                                                                                                                                                               Al-Qamar: 17


Al-Quran juga bertindak sebagai penterjemah Kalam atau Perkataan Allah SWT Seperti firman Allah yang bermaksud:

فَإِنَّمَا يَسَّرۡنَٰهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ ٱلۡمُتَّقِينَ وَتُنذِرَ بِهِۦ قَوۡمٗا لُّدّٗا ٩٧

“maka Sesungguhnya Kami memudahkan turunnya Al-Quran ini dengan bahasa mu (Wahai Muhammad), ialah supaya Engkau memberi khabar gembira dengannya kepada orang-orang yang bertakwa, dan supaya Engkau memberi amaran dengannya kepada kaum yang degil dalam kekufurannya”.                                                                                                                                                                                                                                                       Maryam: 97
           
Khabar gembira yang disampaikan kepada para Mu’minin yang bertaqwa dan amaran kepada para pengingkar yang degil merupakan matlamat Al-Quran, dan Allah telah memudahkan Al-Quran kepada bangsa Arab lalu diturunkannya dengan bahasa ibunda Rasulullah SAW supaya mereka dapat membacanya.[ii]
Firman Allah bermaksud:
فَإِنَّمَا يَسَّرۡنَٰهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمۡ يَتَذَكَّرُونَ ٥٨

 “maka Sesungguhnya tujuan Kami memudahkan Al-Quran Dengan bahasamu (Wahai Muhammad), ialah supaya mereka (yang memahaminya) beringat dan insaf (untuk beriman dan mematuhinya)”.                                          
                                                                                    Ad-Dukhan: 58

Sesuai dengan fitrah kemanusiaan, pendekatan dalam amalan komunikasi Islam adalah untuk memberi manfaat kesejahteraan kepada manusia sejagat.  Justeru, Mohd Yusof Hussin (1993) menyatakan komunikasi Islam sebagai proses menyampai atau bertukar perutusan dan maklumat dengan menggunakan prinsip dan kaedah komunikasi yang terdapat dalam Al-Quran dan Hadis.  Selain beliau, Mahyuddin Abd. Halim (1985) mengatakan bahawa komunikasi Islam ialah proses membekalkan khalayak dengan hakikat kebenaran agama Islam yang berterusan bersandarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah secara langsung atau tidak, melalui perantaraan media umum yang betul berasaskan hakikat kebenaran agama yang memberi kesan kepada kehidupan seseorang dalam aspek akidah, ibadah dan muamalah.

Sebagai sumber rujukan tertinggi kepada umat Islam, Al-Quran dan Al-Sunnah dianggap membekalkan prinsip dan kaedah komunikasi meliputi aspek berkomunikasi secara menegak atau vertikal iaitu dengan Allah, dan berkomunikasi secara mendatar iaitu sesama manusia.  Jelasnya terdapat dua bentuk hubungan komunikasi dalam ajaran Islam ia itu “habl min Allah”, hubungan dengan Allah dan “habl min al-nas”, hubungan sesama manusia.  Khususnya eksekutif dan bukan eksekutif.

Muhammad Fathi Ali Syair (1985) menggariskan empat perkara yang menjadi asasnya iaitu menegakkan kebenaran (Li i’la’il haq), bersikap realiti (waqi’iyyah), bersifat anjal (murunah) dan bersifat kesempurnaan (syumuliah).  Asas kepada operasional komunikasi Islam mestilah menjunjung kebenaran, baik daripada segi berita perkhabaran atau perkataan dan imej yang digunakan

“Kenapa kah apabila kita berfikir tentang komunikasi Islam, fikiran kita terhad kepada mesej nasihat dan hadis-hadis agama?  Kenapakah kita tidak berfikir lebih daripada itu?  Sebabnya ialah Islam dalam kehidupan kita tidak lebih daripada hanya amalan ritual, kita tidak menghidupkan Islam yang sebenar seperti diamalkan oleh generasi awal Islam dahulu”.                                                                                                                                             (Muhammad Qutb)

Komunikasi interpersonal dalam Islam bermatlamat untuk berdakwah atau menyampaikan kalam Allah di atas muka bumi ini.  Dengan erti kata lain, ia berpaksikan usaha menyeru kepada kebaikan dan mencegah kejahatan atau kemungkaran (amar makruf nahi mungkar).  Orang-orang yang beriman bermaksud mereka yang mentaati perintah dan meninggalkan segala larangan Allah secara total.  Dalam Al-Quran banyak menceritakan perihal orang-orang yang beriman. Firman Allah bermaksud:


يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقُولُواْ رَٰعِنَا وَقُولُواْ ٱنظُرۡنَا وَٱسۡمَعُواْۗ
وَلِلۡكَٰفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٞ ١٠٤

‘Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengatakan: "ra’ina", (ketika kamu berkata-kata Dengan Nabi Muhammad), sebaliknya katakanlah: "unzurna", dan dengarlah kamu (segala perintah Dengan sebulat hati menerimanya); dan (ingatlah, bahawa) orang-orang kafir itu akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya.’                                                        
                                                                                    Al-Baqarah: 104.

KOMUNIKASI BERHIKMAH DAN MAU’IZAH
Islam mempunyai tatacara atau garis panduan yang boleh dijadikan landasan dalam berkomunikasi dengan berhemah dan mau`izah. Berkomunikasi secara bijaksana, santun dan bersedia memberi nasihat, bimbingan dan nasihat. Iaitu dengan beberapa panduan tatacara seperti:

a)     Komunikasi interpersonal yang baik - Orang lazimnya lebih terpengaruh dengan apa yang dilihat berbanding dengan apa yang didengar.  Namun, Islam menekankan kedua-dua bentuk komunikasi iaitu komunikasi interpersonal lisan dan perbuatan.  Firman Allah;
وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ ٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ
يَنزَغُ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ كَانَ لِلۡإِنسَٰنِ عَدُوّٗا مُّبِينٗا ٥٣

 “Dan katakanlah (Wahai Muhammad) kepada hamba-hamba Ku (yang beriman), supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik (kepada orang-orang yang menentang kebenaran); sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut di antara mereka (yang mukmin dan yang menentang); sesungguhnya syaitan itu merupakan musuh yang amat nyata bagi manusia”.                                                                                                                                                                                                   Al-Isra’: 53   

Ayat di atas menuntut umat manusia supaya berbicara dengan menggunakan kata-kata atau perkataan yang baik pada setiap waktu dan tempat. Pengucap hendaklah memilih ungkapan yang hendak diucapkan supaya terhindar daripada hasutan syaitan. Ini oleh sebab ia akan merosakkan hubungan mesra sesama insan dan sentiasa menggoda anak Adam supaya menggunakan kata-kata yang kasar dan jawapan yang kesat. Gelagat ini boleh mengakibatkan suasana kemesraan dan harmoni tercalar atau tercemar dengan pertengkaran.  Justeru, dengan penggunaan perkataan-perkataan yang baik itu dapat mengubati hati yang luka, membasahkan hati yang kering dan menyatukan hati-hati di atas landasan kasih sayang yang mulia.

Komunikasi interpersonal yang baik dengan cara mengambil perhatian terhadap buah fikiran dan pandangan orang lain. 
Firman Allah SWT yang bermaksud;

فَبِمَا رَحۡمَةٖ مِّنَ ٱللَّهِ لِنتَ لَهُمۡۖ وَلَوۡ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ ٱلۡقَلۡبِ لَٱنفَضُّواْ مِنۡ حَوۡلِكَۖ فَٱعۡفُ عَنۡهُمۡ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لَهُمۡ وَشَاوِرۡهُمۡ فِي ٱلۡأَمۡرِۖ فَإِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِينَ ١٥٩

“Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepada mu Wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikut mu), dan kalaulah Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari daripada keliling mu. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadap mu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu, kemudian apabila Engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakal lah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang bertawakal kepadanya”.                                                                       
Ali-Imran: 159

Ayat ini ditujukan kepada Nabi Muhammad SAW ketika beliau merasa di dalam hatinya sedikit perasaan terkilan terhadap kaum Muslimin. Mereka mula-mula terlalu ghairah dan bersemangat untuk keluar berperang kemudian barisan mereka berpecah dan satu pertiga dari angkatan tentera yang keluar untuk berperang tiba-tiba berpatah balik sebelum berlaku peperangan.

Kemudian mereka melanggar perintah Rasulullah SAW apabila mereka lemah di hadapan dengan godaan harta rampasan perang. Ekoran itu mereka patah semangat apabila mendengar khabar angin bahawa Rasulullah SAW mati terbunuh dan mereka terus mengundurkan diri menderita kekalahan.

Mereka meninggalkan Nabi Muhammad SAW terpencil dalam sekumpulan yang kecil dan membiarkan Nabi Muhammad SAW mendapat kecederaan diserang musuh, sedangkan Rasulullah SAW berjuang dengan tabah dan menyeru mereka di belakang yang sedang melarikan diri tanpa menoleh kepada sesiapapun.

Ayat ini ditujukan kepada Nabi Muhammad SAW bagi tujuan untuk menghiburkan hati Rasulullah SAW dan juga ditujukan kepada kaum Muslimin untuk menyedarkan mereka terhadap nikmat Allah yang telah dikurniakan kepada mereka. Ayat-ayat ini mengingatkan Rasulullah SAW serta pengikutnya terhadap rahmat Allah yang wujud pada akhlak beliau yang mulia dan penuh tanggungjawab dan timbang rasa. Di samping itu juga dapat memadukan hati Muslim di sekelilingnya. Fenomena ini menunjukkan Rasulullah SAW seorang yang amat bertimbang rasa dan lemah lembut terhadap umatnya.

b)     Komunikasi Islam adalah membawa kepada kebenaran.
Firman Allah bermaksud:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرۡسَلۡنَٰكَ شَٰهِدٗا وَمُبَشِّرٗا وَنَذِيرٗا ٤٥
 وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا ٤٦
                                                                                                            
‘Wahai Nabi, Sesungguhnya Kami mengutus mu sebagai saksi (terhadap umat mu) dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar), dan juga sebagai Penyeru (umat manusia seluruhnya) kepada ugama Allah Dengan taufik Yang diberinya; dan sebagai lampu yang menerangi’                                                                                Al-Ahzab: 45,46


Komunikasi Islam menyebarkan kebenaran tentang Islam dan ajarannya kepada semua sama ada Muslim ataupun kepada bukan Muslim.  Setiap individu Muslim dianggap komunikator agama atau pendakwah (da’i) di mana diwajibkan menyampaikan mesej mengikut kadar keupayaan masing-masing.  Sama ada seseorang itu sedar atau tidak, Islam menekankan komunikasi bertujuan untuk menyampaikan kalam Allah di atas muka bumi ini.  Sabda Rasulullah SAW. bermaksud:

“sampaikanlah daripada aku walau sepotong ayat”, (Riwayat Imam Bukhari). Erti kata lain komunikasi mengikut perspektif Islam berpaksikan usaha-usaha untuk menyeru kepada kebaikan, (amar makruf) dan mencegah kejahatan atau kemungkaran (nahi mungkar).

Tanggungjawab ini menjadikan tugas berpaksikan usaha-usaha untuk menyeru kepada kebaikan.  Simbolik kepada “sepotong Ayat” menunjukkan betapa pentingnya kebenaran ajaran agama disampaikan dengan berkesan berdasarkan prinsip-prinsip komunikasi tertentu yang digariskan oleh Al-Quran Dan Al-Sunnah. 

Menurut Mohd Yusof Hussain (1986), dalam satu kajian beliau, telah menganalisis dan mengemukakan beberapa prinsip komunikasi Islam yang dinyatakan dalam Al-Quran.  Antaranya firman Allah SWT yang bermaksud:
۞قَوۡلٞ مَّعۡرُوفٞ وَمَغۡفِرَةٌ خَيۡرٞ مِّن صَدَقَةٖ يَتۡبَعُهَآ أَذٗىۗ وَٱللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٞ ٢٦٣
 ‘(Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. dan (ingatlah), Allah maha kaya, lagi maha penyabar’                                                          
Al-Baqarah: 263

Ayat ini Allah menjelaskan bahawa sedekah yang dikuti dengan sesuatu yang menyakiti hati itu tidak diperlukan, malah lebih baik daripada sedekah dengan kata-kata yang baik dan perasaan yang memberi kema’afan. Kata-kata yang baik itu boleh mengubati hati yang luka dan memenuhkannya dengan rasa kerelaan dan kegembiraan serta dapat mencuci perasaan-perasaan dendam di dalam hati dan menggantikannya dengan perasaan persaudaraan dan setia kawan.

Firman Allah SWT bermaksud:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرٗا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٞۖ
وَ لَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًاۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمۡ أَن يَأۡكُلَ
لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتٗا فَكَرِهۡتُمُوهُۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٞ رَّحِيمٞ ١٢
‘Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepada Nya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani’.
                                                                            Al-Hujurat: 12

Komunikasi interpersonal yang baik mestilah diikuti dengan berbuat baik sesama manusia (ihsan).  Firman Allah SWT yang bermaksud:

دَعۡوَىٰهُمۡ فِيهَا سُبۡحَٰنَكَ ٱللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمۡ فِيهَا سَلَٰمٞۚ
وَءَاخِرُ دَعۡوَىٰهُمۡ أَنِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ١٠

‘untuk orang-orang yang berusaha menjadikan amalnya baik dikurniakan segala kebaikan serta sebagai tambahan yang mulia dan air muka mereka pula (berseri-seri) tidak diliputi oleh sebarang kesedihan dan kehinaan. mereka itulah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya’.              
Yunus: 10

Komunikasi interpersonal yang baik mestilah tidak bercakap bohong. Firman Allah SWT:

كَمَثَلِ ٱلشَّيۡطَٰنِ إِذۡ قَالَ لِلۡإِنسَٰنِ ٱكۡفُرۡ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيٓءٞ
 مِّنكَ إِنِّيٓ أَخَافُ ٱللَّهَ رَبَّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ١٦
    
(Sikap kaum munafik Dengan kaum Yahudi) itu samalah seperti (sikap) Syaitan ketika ia berkata kepada manusia: "Berlaku kufurlah engkau!" setelah orang itu berlaku kufur (dan tetap terkena azab), berkatalah Syaitan kepadanya: "Sesungguhnya Aku adalah berlepas diri daripada mu, kerana sebenarnya Aku takut kepada Allah, Tuhan Yang Menguasai seluruh alam!"                                                                                                                                            Al-Hashr: 16

Komunikasi interpersonal yang baik mestilah bersikap berpada-pada (qana’ah) iaitu penuh dengan kesabaran, tidak tamak serta mendapat kepuasan hati dan kesenangan.  Kepuasan hati berkomunikasi terjelma apabila apa yang diperkatakan mudah difahami dan dituruti oleh pendengar.
Firman Allah SWT yang bermaksud:

 إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلۡحَقِّ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلصَّبۡرِ ٣
“kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar”.           
Al-Asr: 3

Umar al-Khatab r.a tanya Ubay bin Ka’ab tentang takwa. Jawab Ubay, apakah kamu tidak pernah berjalan di tempat yang penuh dengan duri? Jawab Omar,

 “saya sangat waspada dan bersungguh-sungguh menyelamatkan diri dari duri tersebut”. Ubay berkata “itulah contoh takwa (kewaspadaan dan ketelitian)”.

Sesungguhnya akhlak Rasulullah ialah al-Quran. Segala perbuatan dan percakapan dari Nabi Muhammad SAW hendaklah dijadikan panduan serta contoh bagi setiap pekerja. Cara Rasulullah berbicara menurut riwayat Sayyidatuna Aisyah Ummul Mukminin:

ماكان رسول الله يسردكسر دكم هذا ولكنه كان
يتكلم بكلا م بين فصل يحفطه من جلس اليه

"Rasulullah SAW bercakap dengan jelas supaya dengan demikian sahabat-sahabat dapat menghafalnya dengan mudah."

Rasulullah SAW tidak bercakap laju sebagaimana kelajuan percakapan kebanyakan orang. Tetapi Baginda bercakap dengan kata-kata yang jelas dan satu-persatu sehingga orang yang duduk bersamanya akan dapat menghafal kata-katanya. Apabila bercakap, Nabi Muhammad SAW tidak akan bercakap cepat dan akan bertutur dengan lancar sehingga orang yang mendengar akan memahami bahagian-bahagian ayatnya.

Manakala menurut Riwayat daripada Anas Ibn Malik bermaksud:
كان رسول الله يعيد الكلمة ثلاثا لتعقل عنه
“Rasulullah sering mengulang-ulang kata-katanya sebanyak tiga kali agar dapat difahami oleh orang yang mendengar.”

Riwayat ini menceritakan apabila Nabi Muhammad SAW ingin menerangkan sesuatu hal yang penting dan rumit, baginda akan mengulanginya sebanyak tiga kali. Pengulangan tiga kali itu merupakan batasannya. Jika tidak baginda hanya akan menyebut sekali.

KESIMPULAN
Tidak dapat dinafikan bahawa kajian literatur terdahulu mendapati bahawa perbincangan tentang komunikasi interpersonal menurut perspektif Islam sangat luas dan diakui bahawa teori-teori Barat banyak mendasari teori komunikasi Islam. Namun harus diberi perhatian bahawa ilmu komunikasi Islam memberi penekanan dan menitikberatkan matlamat komunikasi interpersonal sebagai penyebaran maklumat dan ilmu bertujuan untuk membimbing umat manusia menuju ke tahap yang lebih baik berdasarkan kebenaran. 

Rujukan

Ahmad Sonhadji Mohamad. (1973). Tafsir Al-Quran. Pustaka Salam, Singapura. 2680

Hussin, M. Y. (2012).  Contemporary Issues in Islamic Communication. International Islamic University Malaysia, Kuala Lumpur. Vii
Jurnal Pengurusan, Volume 41, 2014, Print ISSN: 0127-2713; Publisher: Universiti Kebangsaan Malaysia, Journal Website: http://ejournal.ukm.my/pengurusan, diakses 08 ogos 2015

Muhammad Djarot Sensa.  (2005).  Komunikasi Quraniah.  Pustaka Islamika, Bandung. 71-72

Mohd Yusof Hussin. (1993). Media Islam Dibayangi Sumber Berita Barat. Sasaran, Disember, 1993. 1

Mahyuddin Abd. Halim. (1985).  dlm: Zulkiple Abd. Ghani, (2003) Islam, komunikasi dan Teknologi  maklumat: Utusan Publications & Distributors SB, Cheras, KL. 43

Muhammad Fathi Ali Syair. (1985). Dalam: Zulkiple Abd. Ghani, (2003). Islam, komunikasi dan Teknologi maklumat: Utusan Publications & Distributors SB, Cheras, KL. 4

Mohd Yusof Hussin. (1986). Islamization of Communication Theory.  Dlm Zulkiple Abd. Ghani. (2003).   Islam, komunikasi dan Teknologi maklumat. 5

Nik Mutasim Nik Ab. Rahman; Nur Atiqah Abdullah; Khairul Akmaliah Adham; Norazila Mat. (2014). “Kompetensi Pengurusan: perbandingan perspektif konvensional dan Islam”.

Sharifah Hayaati Ismail al-Qudsy. (2010). Etika Penjawat Awam dari Perspektif Islam. Dewan Bahasa Pustaka, Kuala Lumpur.

Sensa M. D. (2005). Komunikasi Qur’aniah: TadabburUntuk Pensucian Jiwa. Pustaka Islamika, Bandung, Indonesia, 23-25

Terjemahan Sahih Imam Bukhori.  (2011).  Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Watan,  Kuala Lumpur




PROFIL PENULIS
Zulkifli Ariffin tamat program Doktor Falsafah di Jabatan Siyasah Syar’iyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Bersara sebagai eksekutif di Kumpulan Jaminan Perniagaan, Telekom Malaysia Berhad pada tahun 2010 dan kini selaku Pegerusi surau serta  memiliki tauliah dari Jabatan Agama Islam Selangor untuk memberi ceramah berkaitan dengan komunikasi menurut perspektif Islam.




[i] Petikan daripada tafsir Fi Zilalil Quran, oleh Sayyid Qutb, terjemahan Dato’ Yusoff Zaky Hj Yacob. H. 42-43
[ii] Petikan daripada tafsir Fi Zilalil Quran, oleh Sayyid Qutb, terjemahan Dato’ Yusoff Zaky Hj Yacob. H. 344


Comments

Popular posts from this blog

Bab 3 Metodologi Kajian

BAB 3: METODOLOGI KAJIAN 1.        3.1   Pendahuluan Bab ini membentangkan kaedah kajian yang digunakan bagi mencapai objektif kajian yang telah digariskan. Ia termasuklah hipotesis kajian, populasi dan sampel, lokasi kajian,  pemboleh ubah, pengumpulan data, skala pengukuran, kebolehpercayaan dan kajian rintis serta penganalisisan data. Jenis kajian ini ialah kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan lapangan dengan soal selidik sebagai instrumen kajian. 3.2   Populasi dan sampel Apabila membuat penyelidikan, masalah yang hendak dikaji itu datangnya daripada populasi.  Populasi ditakrifkan sebagai keseluruhan fenomena yang ingin dikaji (Syed Arabi, 1992) [1] .  Menurut Syed Arabi, (1993) [2] tujuan utama pensampelan dilakukan adalah untuk mentaksirkan parameter populasi.  Bagi menentukan sampel untuk kajian ini pengkaji tidak memilih untuk menggunakan sampel yang besar kerana mengikut pendapa...

Kualitatif yang saya faham

Definisi atau Pengertian Kajian atau penyelidikan kualitatif merupakan satu kajian yang dilakukan untuk mengenal pasti sesuatu fenomena atau keadaan terhadap individu bagi mendapatkan maklumat secara terperinci atau dengan lebih mendalam. Penyelidikan atau kajian ini akan menerangkan proses dan memberi tahu langkah-langkah dan sebab sesuatu perkara berlaku. Pengutipan data dan penjanaan teori, kajian kualitatif banyak menggunakan kaedah interaksi, bersemuka dengan subjek kajian, dan pendekatan induktif untuk menjana teori. Kajian kualitatif merupakan kajian secara induktif iaitu penyelidik membina konsep, hipotesis dan teori untuk dikembangkan, dinyatakan dan dijelaskan. Asas penyelidikan kualitatif Responden - Penyelidik adalah sebahagian daripada peserta kajian. Maklumat kajian diperoleh secara langsung daripada peserta kajian. Bentuk data - Data berbentuk perkataan atau ayat yang di kumpul melalui temu bual atau direkod dalam bentuk gamb...