Skip to main content

Bab 3 Metodologi Kajian

BAB 3: METODOLOGI KAJIAN

1.      
3.1  Pendahuluan

Bab ini membentangkan kaedah kajian yang digunakan bagi mencapai objektif kajian yang telah digariskan. Ia termasuklah hipotesis kajian, populasi dan sampel, lokasi kajian,  pemboleh ubah, pengumpulan data, skala pengukuran, kebolehpercayaan dan kajian rintis serta penganalisisan data. Jenis kajian ini ialah kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan lapangan dengan soal selidik sebagai instrumen kajian.


3.2  Populasi dan sampel
Apabila membuat penyelidikan, masalah yang hendak dikaji itu datangnya daripada populasi.  Populasi ditakrifkan sebagai keseluruhan fenomena yang ingin dikaji (Syed Arabi, 1992)[1].  Menurut Syed Arabi, (1993)[2] tujuan utama pensampelan dilakukan adalah untuk mentaksirkan parameter populasi.  Bagi menentukan sampel untuk kajian ini pengkaji tidak memilih untuk menggunakan sampel yang besar kerana mengikut pendapat Chua Yan Piaw (2006), ia boleh meningkatkan ralat.  Tambah beliau semakin besar responden digunakan, semakin besar kemungkinan ralat akan berlaku.  Ini bertentangan dengan pendapat Gay dan Diehl (1992).

Maklumat atau data yang diperoleh daripada populasi dikenali sebagai parameter. Menurut Chua Yan Piaw (2006)[3], mengatakan parameter merupakan ukuran ciri populasi. Untuk kajian ini populasi sasaran terdiri daripada staf di KJP iaitu seramai 91. 

Untuk menentukan jumlah sampel dalam kajian, Gay dan Diehl (1992)[4] berpendapat bahawa sampel haruslah sebesar-besarnya. Mereka mengandaikan bahawa semakin banyak sampel yang diambil maka akan semakin representatif dan hasilnya dapat direalisasikan. Namun ukuran sampel yang diterima akan bergantung pada jenis kajian.

1.   Jika kajian bersifat deskriptif, maka sampel yang paling minima ialah 10% daripada populasi.
2.   Jika kajian dengan menggunakan kaedah korelasi, sampel yang paling minimum ialah 30 subjek.
3.   Apabila membuat kajian perbandingan antara pemboleh ubah, sampelnya sebanyak 30 subjek.
4.   Apabila penelitian eksperimental, sampel minima ialah 15 subjek.

Tidak jauh berbeza dengan Gay dan Diehl, Roscoe (1975)[5] juga memberikan beberapa panduan untuk menentukan ukuran sampel iaitu:

1.   Ukuran sampel lebih dari 30 dan kurang dari 500 adalah tepat untuk   kebanyakan penelitian.
2.   Jika sampel diasingkan ke dalam sub sampel (jantina, had umur, dan sebagainya), ukuran sampel minimum 30 untuk tiap-tiap kategori adalah tepat.
3.   Dalam penelitian “multivariate” (termasuk analisis regresi berganda), ukuran sampel sebaiknya 10x lebih besar daripada jumlah variabel dalam penelitian.
4.   Untuk penelitian eksperimen sederhana dengan kawalan yang ketat,
 penelitian yang berkesan adalah mungkin dengan ukuran sampel kecil antara 10 hingga 20.

Slovin (1960) menentukan ukuran sampel suatu populasi adalah dengan formula:
N = n/N(d)+ 1
di mana, n = sampel; N = populasi; d = nilai presisi 95% atau sig. = 0.05.
Manakala menurut kaedah Krejcie dan Morgan (1970)[6], untuk memudahkan penentuan jumlah sampel dengan berpandukan jadual 3.3 di bawah.





Jadual 3.2: Penentuan saiz sampel Krejcie dan Morgan (1970)

Populasi
Sampel
Populasi
Sampel
Populasi
Sampel
Populasi
Sampel
10
10
150
108
460
210
2,200
327
15
14
160
113
480
214
2,400
331
20
19
170
118
500
217
2,600
335
25
24
180
123
550
226
2,800
338
30
28
190
127
600
234
3,000
341
35
32
200
132
650
242
3,500
346
40
36
210
136
700
248
4,000
351
45
40
220
140
750
254
4,500
354
50
44
230
144
800
260
5,000
357
55
48
240
148
850
265
6,000
361
60
52
250
152
900
269
7,000
364
65
56
260
155
950
274
8,000
367
70
59
270
159
1,000
278
9,000
368
75
63
280
162
1,100
285
10,000
370
80
66
290
165
1,200
291
15,000
375
85
70
300
169
1,300
297
20,000
377
90
73
320
175
1,400
302
30,000
379
95
76
340
181
1,500
306
40,000
380
100
80
360
186
1,600
310
50,000
381
110
86
380
191
1,700
313
75,000
382
120
92
400
196
1,800
317
100,000
384
130
97
420
201
1,900
320
-
-
140
103
440
205
2,000
322
-
-
Sumber: Chua Yan Piaw (2006). Kaedah Penyelidikan

Arikunto Suharsimi (2005)[7], mengatakan jika pengkaji memperoleh beberapa ratus subjek dalam populasi, maka pengkaji dapat menentukan kurang lebih 25 – 30% dari jumlah tersebut. Jika jumlah populasi meliputi hanya antara 100 hingga 150 orang, maka populasi capaian diambil kesemuanya.  Jenis populasi homogenus iaitu kesamaan dari segala segi dan saiz sampel yang sederhana adalah memadai.

Berdasarkan penelitian pengkaji terhadap kenyataan tokoh-tokoh di atas, pengkaji telah menjadikannya sebagai panduan untuk menentukan sampel kajian ini dan pandangan Roscoe (1975) menjadi pilihan pengkaji untuk menentukan sampel kajian dengan alasan ia tidak memerlukan saiz sampel yang besar. Dalam kajian ini, sampel merupakan populasi capaian iaitu 45 di Bahagian KPJ daripada populasi sasaran 91. Di samping itu juga, pemilihan staf KJP sebagai pensampelan responden disebabkan mereka mempunyai tanggungjawab yang jelas, besar dan melibatkan kekerapan komunikasi interpersonal yang tinggi. Di samping itu juga staf KJP merupakan sebagai pusat perhubungan bagi lain-lain bahagian dalam Telekom Malaysia Berhad untuk mendapatkan sebarang bentuk maklumat berkaitan dengan jaminan perniagaan.

3.3        Lokasi kajian
Kajian ini dilakukan di Kumpulan Jaminan Perniagaan (KJP), Tingkat 11A dan 11B, Utara dan Selatan, Menara Telekom, Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur.

3.4        Pemboleh ubah
Pemboleh ubah kajian terbahagi kepada dua iaitu pemboleh ubah bersandar dan pemboleh ubah bebas atau tidak bersandar. Pemboleh ubah bebas atau tidak bersandar yang digunakan ialah bentuk, jenis dan aliran komunikasi yang digunakan untuk menyampaikan maklumat dalam pengurusan organisasi, manakala pemboleh ubah bersandar ialah komunikasi interpersonal yang dipersepsi sebagai menyenangkan dan tidak menyenangkan dalam pengurusan organisasi terhadap keberkesanan komunikasi serta kepuasan kerja dalam pengurusan organisasi.


3.4.1 Pemboleh ubah bersandar iaitu komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai menyenangkan

Terdapat lima elemen yang boleh mempengaruhi seseorang itu untuk mendapat pengalaman apabila berkomunikasi iaitu kemesraan, kerjasama, memberi perhatian, penampilan diri yang menarik, berkomunikasi dengan jujur. Elemen-elemen yang mempengaruhi pendekatan komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai menyenangkan disusun sebagaimana Rajah 3.4.1 di bawah.


Kemesraan
Kerjasama
Memberi Perhatian
Penampilan diri baik
Kejujuran
Komunikasi interpersonal di persepsi sebagai menyenenagkan
 


















                    Rajah 3.4.1:  Pendekatan Komunikasi Interpersonal Dipersepsi
Sebagai Menyenangkan


3.4.2 Pemboleh ubah komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai tidak menyenangkan

Adakala apabila seseorang berkomunikasi tidak selalunya indah dan akan mengalami pengalaman tidak menyenangkan, terdapat lima elemen yang boleh mempengaruhi pengalaman tersebut. Lima elemen yang dimaksudkan ialah berlaku konflik, pemimpin atau ketua yang sombong, pemimpin atau ketua yang pemarah, suka mengutuk, pembohong dan penipu. Elemen-elemen yang mempengaruhi pendekatan komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai tidak menyenangkan disusun sebagaimana Rajah 3.4.2 di bawah.


Konflik
Pembohong
Sombong
Mengutuk
Pemarah
Komunikasi interpersonal di persepsi sebagai tidak menyenenagkan

 








                                                                                                   

Rajah 3.4.2: Pendekatan Komunikasi Interpersonal Dipersepsi
Sebagai Tidak Menyenangkan


Pendekatan komunikasi ini pula di susun mengikut kefahaman pengkaji dan kemudiannya disahkan oleh dua orang pengekod sehingga satu kesepakatan kriteria[8] kategori dapat diadakan seperti Jadual 3.4.3 di bawah.

Jadual 3.4.3:
Konsep komunikasi interpersonal

Konsep
Konstruk
Item Soal Selidik
Pengalaman komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai menyenangkan.

Pengaruh pemboleh ubah pendekatan komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai menyenangkan.
Kemesraan, memberi kerjasama, memberi perhatian untuk mendengar, penampilan diri yang menarik, berkomunikasi dengan penuh kepercayaan dan jujur
Pengalaman komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai tidak menyenangkan.
Pengaruh pemboleh ubah pendekatan komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai tidak menyenangkan.
Konflik membuat saya tidak selesa untuk berkomunikasi, pemimpin/ketua yang sombong, pemimpin/ketua yang pemarah, mengutuk sesama staf, bercakap bohong dan menipu.


Penilaian terhadap pemboleh ubah membantu pengkaji membina konsep kajian ini. Namun demikian peraturan sains menuntut konsep kajian didefinisikan secara jelas agar konsep tersebut dapat diukur secara tepat dan objektif.  Dengan bantuan definisi operasional iaitu menerangkan bagaimana konsep tersebut diukur, pengkaji dapat membuat pengukuran ke atas konsep atau pemboleh ubah yang dikaji.  Definisi “operation” menerangkan apa yang diukur dan menjelaskan secara khusus bagaimana angkubah itu diukur manakala definisi operasional menunjukkan bagaimana satu angkubah itu boleh diukur atau dikendalikan. Jadual 3.4.4 di bawah, menunjukkan keterangan pemboleh ubah.

Jadual 3.4.4: Keterangan Pemboleh Ubah

Bil
Pemboleh ubah Komunikasi Interpersonal Menyenangkan
Keterangan
1
Kemesraan
Erat atau karib sebenar bersahabat serta ada sifat kasih sayang
2
Kerjasama
Memberi kerjasama untuk memahami segala suruhan/arahan dan dapat menjalankan tugas dengan baik

3

Memberi perhatian

Mengamati serta memberi tumpuan kepada topik apabila berkomunikasi
4
Penampilan diri
Berakhlak yang baik daripada segi percakapan, pemakaian serta tingkah laku bersopan santun
5
Kepercayaan dan kejujuran
Berkomunikasi dengan ikhlas, saling mempercayai, tidak berselindung dan berterus terang

Pemboleh ubah Komunikasi Interpersonal Tidak Menyenangkan

1
Konflik
Tidak ada kesefahaman daripada segi pemikiran dan juga tindakan
2
Sombong
Egoistik, menunjuk-nunjuk, berlagak
3
Pemarah
Bengis, tidak ada sifat kasih sayang
4
Mengutuk
Memburuk-burukkan dan merendahkan serta  memalukan  staf lain.
5
Pembohong/Pendusta
Bercakap tidak benar,  mengelak daripada tindakan yang akan dikenakan.


3.5    Pengumpulan data
3.5.1 Perpustakaan – Gedung penyimpanan khazanah ilmu. Pengkaji dapat lakukan sorotan literatur serta mengenal pasti teori berkaitan dengan kajian. Di antara perpustakaan yang pengkaji kunjungi ialah Perpustakaan Negara, Perpustakaan Akademi Pengajian Islam dan Perpustakaan Za’aba, Universiti Malaya.

3.5.2 DokumentasiMetod dokumentasi ialah mencari data mengenai hal-hal berupa buku catatan harian, nota-nota, laporan berkala, laporan audit, jadual kegiatan, peraturan syarikat, anggaran dasar, surat-surat resmi, surat khabar, majalah dan jurnal (Ezhar Tamam & Jusang Balong, 2002)[9].  Dokumen merupakan data sekunder iaitu data yang tersedia ada dalam penelitian kualitatif kebanyakannya diperoleh daripada simpanan organisasi dan sumber manusia yang berkaitan. Ada pandangan mengatakan ia juga adalah daripada data primer sekiranya kajian dilakukan di lokasi tertentu, seperti kajian lapangan. (Ezhar Tamam & Jusang Balong, 2002)[10]. Manakala bahan statistik  juga dapat dimanfaatkan sebagai dokumen yang mampu memberikan informasi kuantitatif seperti jumlah staf dalam organisasi.
Data ini sangat penting khasnya dalam memahami latar belakang dan data yang tepat berkaitan proses dan sistem dalam sesebuah organisasi. Justeru untuk tujuan kajian ini, pengkaji juga telah peroleh data melalui dokumen dan catatan yang terdapat dalam rekod simpanan KJP, antaranya seperti kekerapan mesyuarat diadakan, rekod kedatangan kerja serta kekerapan staf mengambil cuti sakit. Rekod ini mempengaruhi komunikasi interpersonal dipersepsi sebagai menyenangkan dan tidak menyenangkan di tempat kerja.

3.5.3 Laporan bulanan – Pengkaji telah menggunakan laporan bulan Julai tahun 2014.  Pengkaji memilih bulan ini kerana ia menunjukkan ketidakseimbangan antara aduan penipuan langganan dan tempoh penyelesaian siasatan kes. Instrumen kajian ini merujuk kepada bilangan kes yang dilaporkan berkaitan kebocoran hasil dan kes tidak diselesaikan dalam tempoh ditetapkan serta penipuan langganan yang berlaku setiap bulan bagi tempoh tahun 2014. 

Persoalan, apakah kaitan laporan ini dengan kajian? Pengkaji berpendapat laporan sebagai pengukur menunjukkan prestasi organisasi. Ia mencerminkan keefisienan komunikasi interpersonal dalam pengurusan organisasi. Ia juga menjadi latar belakang kajian kerana membabitkan setiap warga KJP untuk mencari punca dan menyelesaikan konflik yang dihadapi dan pastinya memerlukan kepada komunikasi interpersonal yang berkesan.  Di samping itu juga laporan yang disediakan bersama antara staf eksekutif dan bukan eksekutif juga memerlukan kemahiran komunikasi interpersonal yang baik khasnya apabila ia melibatkan isu kualiti dan tempoh tertentu yang ditetapkan untuk diajukan kepada pihak pengurusan atasan.

3.5.4 Soal Selidik – Merupakan instrumen kajian[11] ini. Item-item soal selidik dipersembahkan berpandukan sorotan literatur serta dalil daripada Al-Quran dan hadis. Contoh soalan daripada beberapa kajian lepas digarap, diolah dan di rumus semula supaya bersesuaian dengan konsep kajian[12]. Antara item-item dipersepsi sebagai menyenangkan yang terdapat dalam teori Barat seperti teori pertukaran sosial, keterbukaan diri dan teori identiti. Manakala menurut perspektif Islam, lebih kepada faktor-faktor intrinsik seperti etika berkomunikasi (Mohd Yusof Husin, 1986)[13]. Pengkaji telah mengedarkan sebanyak 91 set borang kaji selidik sebagai alat instrumen kajian kepada responden melalui kaedah serah dan kutip.   Metod ini dipilih kerana ia mudah untuk dikendalikan dan pengkaji dengan mudah dapat menemui responden di tempat kerja secara bersemuka dan ia tidak memerlukan kos yang banyak[14].

          Teknik yang pengkaji gunakan ialah dengan menyerahkan borang soal selidik kepada responden secara hantaran tangan. Teknik ini digunakan apabila pengkaji ingin memberi masa dan kebebasan kepada responden untuk mengisi borang soal selidik.  Pengkaji akan mengutip semula borang soal selidik yang sudah diisi oleh responden dalam tempoh empat belas hari (14) daripada tarikh borang diedarkan iaitu pada 24/06/2016. Bagaimanapun, syarat utama untuk melakukan teknik ini, responden kajian perlulah mempunyai latar belakang pendidikan yang baik kerana kefahaman dan kemampuan menulis jawapan bagi teknik ini adalah amat penting.

Borang soal selidik ini mengandungi empat bahagian.  Bahagian A, latar belakang responden.  Bahagian ini mempunyai lapan (8) soalan. 

Bahagian B dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu B1, terdapat lima soalan, iaitu pemboleh ubah tentang pendekatan komunikasi yang dipersepsi sebagai menyenangkan. B2, lima soalan tentang pendekatan komunikasi yang dipersepsi sebagai tidak menyenangkan dan B3, pemboleh ubah berkaitan kemahiran komunikasi juga mengandungi lima soalan.

Bahagian C melibatkan bentuk, jenis dan aliran komunikasi interpersonal yang berkesan dan memberi kepuasan kerja, yang mana responden hanya perlu memilih salah satu daripada 3 item disediakan dan menandakan di petak yang telah disediakan. Manakala itu bahagian terakhir iaitu bahagian D, adalah berbentuk soalan terbuka. Ia bertujuan untuk mendapatkan tahap kefahaman tentang komunikasi interpersonal di kalangan warga KJP. Kombinasi nominal dalam bahagian A dan ordinal dalam soalan-soalan bahagian B dan C, diguna pakai dalam soal selidik ini. Untuk memudahkan membuat analisis, pengkaji telah menentukan kod kepada setiap soalan seperti Jadual 3.5.4 di bawah.

Jadual 3.5.4: Kod Soalan Kaji selidik
Kod
Soalan
B11
Saya rasa setiap staf memerlukan kepada kemesraan untuk berkomunikasi di tempat kerja.
B12
Arahan yang jelas serta mendapat kerjasama dari pemimpin/ketua memudahkan kerja saya
B13
Saya rasa staf perlu memberi perhatian dan minat untuk mendengar apabila berkomunikasi
B14
Bagi saya penampilan diri yang menarik serta senyuman yang ikhlas perlu apabila berkomunikasi.
B15
Saya rasa berkomunikasi dengan kepercayaan dan jujur boleh meningkatkan motivasi untuk kerja dengan lebih baik.
B26
Kewujudan konflik dalam organisasi membuat saya tidak selesa untuk berkomunikasi

B27
Saya jauhkan diri berkomunikasi dengan pemimpin/ketua yang sombong dan mementingkan diri.
B28
Prestasi saya menurun berkomunikasi dengan pemimpin/ketua yang pemarah dan suka menengking.
B29
Saya rasa budaya mengutuk sesama staf perlu dihindari
B210
Saya rasa tidak selesa berkomunikasi dengan staf yang bercakap bohong dan penipu
B311
Kerja saya memerlukan kemahiran
B312
Saya pernah mengikuti kursus peningkatan komunikasi
B313
Saya rasa adalah penting untuk individu memiliki kemahiran komunikasi bila kerja
B314
Kemahiran komunikasi yang saya miliki sudah memadai
B315
Kerja saya sekarang memerlukan saya berkomunikasi dengan orang ramai.
C1
Bentuk komunikasi yang berkesan
C2
Jenis-jenis komunikasi yang berkesan
C3
Aliran komunikasi yang berkesan
C4
Bentuk komunikasi yang memberi kepuasan
C5
Jenis-jenis komunikasi yang memberi kepuasan
C6
Aliran komunikasi yang memberi kepuasan





3.5.5 Skala Pengukuran

Skala terdiri dari sekumpulan soalan yang mengukur satu dimensi konsep.  Sekiranya konsep itu mempunyai lebih daripada satu dimensi, setiap dimensi diukur berdasarkan satu set soalan yang seragam.  Sebagai contoh konsep komunikasi interpersonal menyenangkan dan tidak menyenangkan memberi impak terhadap komunikasi berkesan dan kepuasan kerja.

Sampel saiz kajian ini menggunakan skala nominal dan ordinal.  Skala nominal ialah skala yang menggunakan angka untuk mewakili kategori-kategori sesuatu pemboleh ubah.  Contoh pemboleh ubah skala nominal ialah jantina, bangsa, tahap pendidikan, dan kategori jawatan.  Bagi jantina, pengkaji memberi kod dengan menggunakan angka “1” dan “2” yang mewakili kategori “lelaki” dan kategori “perempuan”.  Di sini, angka 1 dan 2 tidak mempunyai nilai, iaitu angka “2” tidak mewakili nilai yang lebih besar daripada angka “1”.  Angka tersebut hanya mewakili jenis kategori jantina sahaja.  Ia bukan data kontinum, tidak mempunyai magnitud dan tidak mempunyai makna pengiraan matematik. 
Maka nilainya tidak boleh ditambah, ditolak, didarab dan dibahagi. 

Skala ordinal ialah skala yang melibatkan data-data kontinum, yang disusun secara teratur bermula dengan angka yang kecil hingga ke angka yang lebih besar, di mana angka yang kecil mewakili nilai yang kecil dan angka yang lebih besar mewakili nilai yang lebih besar. Pengkaji menggunakan skala Likert untuk mewakili tahap persetujuan subjek mengenai sesuatu pernyataan dan angkanya ialah 1 hingga 4 untuk mewakili tahap persetujuan subjek iaitu 1 sangat tidak setuju, 2 tidak setuju, 3 setuju dan 4 sangat setuju. 

Skala yang digunakan untuk mengukur sesuatu pemboleh ubah itu mesti mempunyai konsistensi dalaman.  Sebagai contoh pengukuran pengalaman berkomunikasi secara interpersonal mempunyai 5 item yang mengukur perkara yang sama. Jika seseorang itu menjawab setuju pada item pertama, secara logiknya ia juga seharus menjawab setuju pada item-item lain.  Jawapan yang diberikan mestilah sejajar.  Konsistensi dalaman ini boleh diukur dengan melakukan ujian kebolehpercayaan ke atas skala.

3.5.6 Kebolehpercayaan instrumen soal selidik (kuantitatif) dan kajian rintis

Kebolehpercayaan sesuatu pemboleh ubah adalah antara kriteria penting dalam proses menentukan kejayaan sesuatu kajian yang dilakukan. Instrumen seperti borang kaji selidik yang digunakan hendaklah sejajar dengan tahap kebolehpercayaan yang tinggi akan menghasilkan keputusan kajian yang tepat dan penilaian yang dibuat kemudiannya akan menghasilkan tindakan susulan yang sewajarnya.

Untuk mengetahui yang pengukuran mengukur apa yang hendak diukur dan pengukuran tersebut boleh dipercayai. Menurut Jenkin (1985)[15] beliau mengatakan bahawa instrumen kajian dalam amalan komunikasi interpersonal selalu menimbulkan masalah. Manakala Ives, Olson dan Barudi (1983)[16], Jarpenva, Dicson dan Desanctis (1984),[17] dan Sethi dan King (1991)[18] berpendapat bahawa masih ada ruang yang belum dipenuhi dalam instrumen pengukuran. Sehubungan dengan itu penekanan harus ditumpukan terhadap kebolehpercayaan dalam kajian instrumen yang dipilih oleh pengkaji.

Pengkaji telah memperkemas instrumen kajian dengan membuat penelitian terhadap sorotan literatur yang telah dikenal pasti. Penilaian dilakukan terhadap sorotan literatur terpilih, sama ada ia boleh dilaksanakan “operationalised”.  Dengan tindakan sedemikian, satu senarai pengukuran boleh dihasilkan melalui sorotan literatur. 

Bagi memastikan soalan difahami dengan jelas, pengkaji telah memilih 11 orang staf secara rawak daripada kalangan staf Unit Domestic Carrier Services (DCS) di tingkat 7, bangunan TM Annexe 1, Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur, untuk tujuan kajian rintis atau “pilot study”. Mereka ini tidak termasuk dalam responden kajian ini.  Rasionalnya tindakan ini bagi menentukan soalan-soalan dalam borang kaji selidik boleh difahami dan boleh diperbaiki jika terdapat sebarang kelemahan dan bias.  Soalan-soalan dalam kaji borang selidik diperoleh daripada sumber kajian terdahulu dan di antaranya oleh Zila Abidin (2013)[19]. Soalan-soalan tersebut kemudian diolah semula agar bersesuaian dengan kajian.

           
Pentafsiran pekali kebolehpercayaan yang boleh diterima mengikut pengamal penyelidik dalam sains sosial ialah apabila nilai Cronbach Alpha lebih daripada atau bersamaan 0.60. Dengan menggugurkan butiran-butiran yang memudahkan pekali tersebut (dalam konstruk dan indikator item), penyelidik boleh meningkatkan nilai reliabiliti terhadap alat ukur. Mengikut Mohd Majid Konting (1993), tahap Alpha bersamaan 0.71 – 0.99 adalah tahap terbaik (71%-99%) kebolehterimaan item oleh sampel)[20].

Frankel dan Walllen (1996) meletakkan nilai reliabiliti item diterima pada tahap Alpa bersamaan 0.70 – 0.99[21]. Manakala menurut Kubiszyn dan Borich (2000) pula menentukan nilai Alpa bersamaan 0.80 – 0.90 reliabiliti koefisien yang diterima[22]. Manakala menurut Paphom (1990) ialah pada tahap Alpa bersamaan 0.90 – 0.95. Tafsiran nilai Cronbach Alpha correlation coefficient adalah seperti Jadual 3.5.6.

0.00 - 1.00       = pada asasnya[23]
                         .06 - 0.70        = satisfied coefficient
                         .70 - 0.80        = stability coefficient
                         .80 - 0.90        = customary coefficient
                         .90 - 0.95        = sufficient coefficient[24]
                         .80 - 0.90        = acceptable reliability
                         .90 - +1.00     = very good reliabilty[25]
                         .95 -+1.00      = acceptable standardised test for internal
   consistency.

Jadual 3.5.6: Tafsiran Nilai Cronbach Alpha Correlation Coefficient

Bagi kajian ini, pengkaji menggunakan statistik deskriptif. Ia merupakan salah satu teknik untuk menerangkan data atau maklumat dengan cara meringkaskan beberapa set data serta matlamat statistik deskriptif adalah untuk memberi gambaran ringkas mengenai data agar dapat difahami dengan mudah.

Di samping itu juga pengkaji gunakan Cronbach’s Coefficient Alpha untuk mengukur kebolehpercayaan item-item soal selidik. Untuk kajian ini, pengkaji mengukur pemboleh ubah atau item-item komunikasi yang dipersepsi sebagai menyenangkan.  Sebanyak 5 kenyataan atau item yang merangkumi ciri-ciri komunikasi interpersonal yang dipersepsi sebagai menyenangkan, 5 item dipersepsi sebagai tidak menyenangkan dan 5 item berkaitan kemahiran komunikasi interpersonal yang diperoleh oleh staf dalam pengurusan organisasi.  Setiap kenyataan membolehkan responden mencapai markah 4 yang paling tinggi dan 1 yang paling rendah. 

Pengkaji menggunakan “Cronbach’s Alpha” untuk mengukur kebolehpercayaan item-item soal selidik ini adalah bagi tujuan untuk menentukan ketekalan pemboleh ubah utama iaitu konstruk kajian dan pemboleh ubah kecil ia itu sub-sub item dalam item utama.

Menurut Sekaran, (1992),[26] mengatakan nilai kebolehpercayaan yang kurang daripada 0.60 dianggap rendah dan tidak boleh diterima, nilai Alpha antara 0.60 – 0.80 adalah diterima, manakala nilai Alpha lebih daripada 0.80 dianggap baik.

Ini bererti kajian rintis dengan pembetulan pada item B3-12 iaitu “saya tidak pernah mengikuti kursus peningkatan komunikasi” ditukarkan kepada “saya pernah mengikuti kursus peningkatan komunikasi” dan kajian sebenar dengan menggunakan pemboleh ubah dalam borang soal selidik.

Pembentuk konstruk dilakukan dengan perbincangan secara kritis bersama penyelia dengan berpandukan soalan kaji selidik yang telah dilaksanakan oleh penyelidik terdahulu. Dengan sedikit perubahan serta olahan semula soalan-soalan kaji selidik tersebut supaya ia lebih dan  selaras dengan kajian yang hendak dilakukan oleh pengkaji. Ekoran daripada olahan serta dengan rujukkan daripada sorotan literatur terdahulu pengkaji dapat membentuk konstruk seperti mana dipersembahkan dalam Jadual 4.2.1

Nilai Cronbach Alpha ini merumuskan bahawa item-item mempunyai kebolehpercayaan yang baik dan boleh diguna pakai seperti yang dinyatakan oleh Mohd Majid (1990), Pallant (2001), Sekaran (1992) dan Siti Rahayah (2003).

Hasil daripada kajian rintis dapat rumuskan bahawa kesemua soalan yang dikemukakan dapat difahami dengan mudah oleh responden.


3.6    Penganalisisan data
Pengkaji menggunakan kajian kuantitatif.  Kajian kuantitatif merupakan suatu pertanyaan terhadap masalah yang telah dikenal pasti yang mana berdasarkan kepada pengujian suatu teori yang digubah oleh pemboleh ubah, diukur melalui perwakilan nombor dan di analisa menggunakan teknik statiskal (Newman, 2000), dan ia adalah sesuai untuk kajian jenis tinjauan (Fellow & Liu, 1997).  Rasionalnya kajian jenis ini hasilnya dapat dipersembahkan dalam bentuk jadual, gambar rajah dan perkiraan statistik. Kesemua data yang diperoleh, dikumpulkan, disusun dan dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik jenis deskriptif.

Penggunaan teknik statistik untuk menganalisis data penyelidikan komunikasi memerlukan syarat-syarat tertentu, sebagai contoh teknik statistik bukan para metrik tidak memerlukan unit-unit cerapan diambil daripada populasi bertaburan normal, manakala teknik statistik para metrik memerlukan unit-unit cerapan yang diambil daripada populasi yang mempunyai taburan normal.

Justeru, dalam konteks ingin memilih teknik yang digunakan untuk menganalisis data, pengkaji perlu memahami kewujudan atau sumber sesuatu pemboleh ubah dan kaedah mengukur angkubah tersebut.  Ini bermakna pengkaji perlu memahami definisi konseptual dan operasional.

Ini adalah perlu supaya pengkaji dapat memilih teknik statistik yang bertatapan dengan objektif kajian dan mudah untuk membuat interpretasi data yang dihasilkan daripada proses analisis. Pemilihan statistik juga bergantung kepada tahap pengukuran setiap pemboleh ubah sama ada diukur pada tahap nominal atau ordinal.

Justeru, kajian ini pengkaji lakukan analisis bukan parametrik dengan menggunakan kaedah pengiraan statistik Kruskall Wallis untuk menerima atau menolak hipotesis kajian. Pengkaji juga menggunakan analisis korelasi Spearman untuk melihat perhubungan antara pemboleh ubah komunikasi interpersonal menyenangkan dan tidak menyenangkan dengan faktor yang terpilih. Dan yang terakhir pengkaji menggunakan analisis Cronbach Alpha untuk menentukan kebolehpercayaan pemboleh ubah terpilih bagi kajian ini. Manakala SPSS iaitu pakej statistik untuk sains sosial Ia merupakan “software” yang diguna pakai bagi tujuan analisis data.

Item yang dianalisis adalah seperti jadual 3.6 dan ringkasan metodologi kajian boleh dirujuk Rajah 3.7.
 .Rajah 3.6: Analisis item
Konstruk
Item
(B1)Komunikasi interpersonal dipersepsi menyenangkan


(B2)Komunikasi interpersonal dipersepsi tidak menyenangkan


(B3)Kemahiran komunikasi interpersonal
1)Kemesraan
2)Kerjasama
3)Mendengar
4)Penampilan
5)Kepercayaan

1)Konflik
2)Sombong
3)Pemarah
4)Mengutuk
5)Berbohong

1)Kerja mahir
2)Kursus
3)Miliki kemahiran
4)Memadai mahir
5)Perlu kemahiran













Rajah 3.7: Ringkasan Metodologi Kajian

Konstruk konseptual Kajian
Kutipan Data Kuantitatif
Kajian Rintis dan Sebenar
Kebolehpercayaan dan Kesahan
Masukkan Data bukan parametrik (SPSS)
Analisis Data Kuantitatif
Menulis Laporan
Soal Selidik
 





































[1] Syed Arabi. (1993). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala Lumpur: DewanBahasaDanPustaka. 45
[2] Ibid. 45
[3] Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah Penyelidikan. McGraw-Hill (M) Sdn Bhd., 213-223
[4]Gay, L.R. & Diehl, P.L. (1992). Research Methods for Business and. Management, MacMillan Publishing Company, New York

[5] Roscoe dikutip dari Uma Sekaran.  (2006). Metode Penelitian Bisnis. Jakarta : Salemba Empat. 22
[6]Ibid. 186
[7] Arikunto Suharsimi. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta
[8] Kriteria ini disemak semula bersama penyelia dengan sedikit pengubahsuaian sama ada relevan atau tidak untuk dipersembahkan dalam  borang  soal selidik.
[9] Ezhar Tamam & Jusang Balong. (2002). Kaedah Persampelan. Universiti Putra Malaysia.18-20
[10]Ibid. 23-25
[11] Creswell. (1994), Research Intrument.  Kedapatan  November 12, 2013, daripada  http://instrumen kajian
[12] Nur Haqiqah Utieh. (2013). Penyelidikan Persepsi Pelajar Asrama Jengka Pusat http://www.slideshare.net/iqahsudin/smk-jengka-pusat. Akses Julai, 15, 2015
[13] Ibid.5
[14]Ezhar  Tamam  &  Jusang  Balong, (2002).  Kaeadah Penyelidikan Komunikasi. University Putra Malaysia, Serdang, 37
[15] Jenkins, A.M. (1985). Research Methodologies and  MIS Research.  in Research Methods in Information Systems, E. Mumford (ed.), Elsevier Science Publishers B.V. (North-Holland), Amsterdam. 315-320
[16] Ives, B., Olson, M.H., & Baroudi, J. (1983). The Measurement of User InformationSatisfaction. Communications of The ACM. 26 (10) (October) . 785-793.
[17] Jarvenpa, S.L., Dickson, G.W. &  DeSanctis, G.L. (1984). Methodological Issues in Experimental IS Research: Experiences and Recommendations. Proceedings of the fifth International Information Systems Conference, Tucson, AZ, November 1984, 1-30
[18] Sethi, V. & King, W.R. (1991). Constract Measurement in Information Systems Research: An Illustration in Strategic Systems, Decision Science, 22(3), 455-472
[19] Ibid.
[20] Mohd Majid Konting. (1993). op.cit., h.182
[21] Frankel J.R. dan Norman E. Wallen (1996) op.cit., h. 163
[22] Tom Kubiszyn & Garry Borich (2000), Educational Testing and Mesurement: Classroom Application and Practise. Sixth Edition New York: John Willey & Sons, Inc. h.319
[23] Howard B. Lyman.  (1986).  Test Scores and What They Mean. Forth Edition, New Jersey: Prentice Hall Englewood Cliffs, h. 29.
[24] Walter R. Borg & Meredith Damien Gall. (1979).  Educational Research : An Introduction. 3rd Edition, New York, London : Longman, h. 97.
[25] Vierra, A. & Pollock, J. (1992).  Reading Education Research. Scottsdale :Gorsuch Sewishirch, h. 86
[26] Sekaran, U . (1992).  Research method for business: a skill-building approach New York: John Willey & Sons Inc.

Comments

Popular posts from this blog

Kualitatif yang saya faham

Definisi atau Pengertian Kajian atau penyelidikan kualitatif merupakan satu kajian yang dilakukan untuk mengenal pasti sesuatu fenomena atau keadaan terhadap individu bagi mendapatkan maklumat secara terperinci atau dengan lebih mendalam. Penyelidikan atau kajian ini akan menerangkan proses dan memberi tahu langkah-langkah dan sebab sesuatu perkara berlaku. Pengutipan data dan penjanaan teori, kajian kualitatif banyak menggunakan kaedah interaksi, bersemuka dengan subjek kajian, dan pendekatan induktif untuk menjana teori. Kajian kualitatif merupakan kajian secara induktif iaitu penyelidik membina konsep, hipotesis dan teori untuk dikembangkan, dinyatakan dan dijelaskan. Asas penyelidikan kualitatif Responden - Penyelidik adalah sebahagian daripada peserta kajian. Maklumat kajian diperoleh secara langsung daripada peserta kajian. Bentuk data - Data berbentuk perkataan atau ayat yang di kumpul melalui temu bual atau direkod dalam bentuk gamb...
KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM PENGURUSAN ORGANISASI MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Zulkifli Ariffin No. 26 Jalan AU 1C/2A, Taman Keramat Permai Kuala Lumpur, Malaysia zayamalbalinggi@gmail.com Sharifah Hayati Syed Ismail Akademi Pengajian Islam Universiti Malays, Malaysia sashsiaq@um.edu.my ABSTRAK Kajian literatur terdahulu mendapati bahawa perbincangan tentang komunikasi interpersonal menurut perspektif Islam sangat luas dan t idak dinafikan bahawa teori-teori Barat banyak mendasari teori komunikasi Islam akan tetapi ilmu komunikasi Islam memberi penekanan dan amat menitikberatkan matlamat komunikasi interpersonal sebagai penyebaran maklumat dan ilmu bertujuan untuk membimbing umat manusia menuju ke tahap yang lebih baik berdasarkan kebenaran.  Kata kunci : uslub, qaula, komunikasi Ilahi, komunikasi Qurani, mau’izah, waqi’iyyah, murunah, syumuliah PENGENALAN Kebanyakan teori-teori komunikasi yang dikemukakan oleh sarjana Islam melibatkan hubungan...